Lopersknie: een vervelende sportblessure

Heb je tijdens het sporten brandende, stekende pijn aan de buitenzijde van je knie? Dit kan

wijzen op een lopersknie. Deze blessure komt voornamelijk voor bij hardlopers en wielrenners omdat ze (te) veel trainen.

 

Hoe herken je een lopersknie?

Tijdens het sporten zet de pijn langzaam op. Omdat de pijn steeds heviger wordt, is het

onmogelijk om verder te sporten. Vooral het strekken en buigen van de knie is pijnlijk en

hierdoor zie je soms een lichte zwelling aan de buitenzijde van de knie.

 

Oorzaak lopersknie

 

Een lopersknie is het gevolg van een herhaaldelijke wrijving tussen de pees in je been en je

dijbeenbot. Bij het wielrennen en hardlopen neemt deze spanning toe en loop je een

verhoogd risico. Dat is ook het geval als je O-benen hebt, slecht schoeisel draagt, je training

te snel opbouwt of onvoldoende kracht in je heup- en bilspieren hebt.

 

Welke factoren spelen een rol bij het ontstaan van een lopersknie?

 

Risicofactoren zijn: verkeerde trainingsopbouw; verkeerde looptechniek en lopen op

onregelmatig terrein. Er zijn ook aanwijzingen dat een verminderde kracht of disbalans van

kracht van de been- en heupspieren kunnen bijdragen aan de klachten. Als je merkt dat je je

knie kunt overstrekken, is het risico op een lopersknie groter.

 

Wat moet je doen bij een lopersknie?

Pas je training aan als de pijn tijdens of na het sporten toeneemt. Train minder lang en

intensief. Helpt dat niet? Vraag ons dan advies. Wij kunnen je begeleiden bij gerichte

krachttraining en stretchen van de been- en heupspieren. Het kan noodzakelijk zijn om de

sport die de pijn veroorzaakt het beste één tot twee maanden vermijden. Dit hoeft niet altijd,

maar het is wel belangrijk dat je in beweging blijft. Een lichtere sport zoals zwemmen,

wandelen of rustig fietsen is hierbij ideaal.

 

Fysiotherapie bij een lopersknie

Om te kijken hoe je lopersknie is ontstaan, zullen wij eerst bepalen welke factoren hierbij een

rol hebben gespeeld. Meestal bestaat de therapie uit stretchoefeningen, gerichte

krachttraining en loopscholing. Wij geven advies over hoe je jouw looptraining aanpast

zolang je de klachten hebt. Als het beter wordt, kan je je training weer rustig opbouwen.

 

Meer weten?

Neem vrijblijvend contact op met (kniespecialist). Wij helpen jou graag van je lopersknie af!

 

  • Tips voor wintersportvakantie

    Tips voor wintersportvakantie

    Het duurt niet lang meer voordat het alweer februari is. Deze maand kenmerkt zich onder andere doordat veel mensen op wintersportvakantie...

    Lees meer
  • Fysiotherapie bij een peesontsteking

    Fysiotherapie bij een peesontsteking

    Een peesontsteking is een pijnlijke en hardnekkige blessure aan de pees. De pees is een soort bandje dat de spieren met een bot verbindt....

    Lees meer
Meer nieuws