Tips om gezond het nieuwe jaar in te gaan

Gezond het nieuwe jaar ingaan? Vaak genoeg gebeurt het dat de sportscholen in januari overvol zitten en dan ook alleen in januari. Goede voornemens zijn te vaak niet goed haalbaar. Wij adviseren om deze reden dan ook om voor een aanpak te kiezen die je kunt volhouden. Probeer dus niet te streng te zijn voor jezelf. Hieronder hebben wij wat tips om gezond het nieuwe jaar in te gaan en te blijven!

Vergroot het vertrouwen in jezelf

Je houdt iets vol als u zeker weet dat je het haalt. Bijvoorbeeld het verschil tussen ‘ik ga elke week sporten’ tegenover ‘ik pak wat vaker de fiets’. Dit is een heel ander soort voornemen maar is makkelijker vol te houden.

Stel jezelf een hulpvraag

Wat zou ervoor nodig zijn om meer te bewegen? Wat zou ervoor nodig zijn om gezonder te eten? Dan komen antwoorden op die gaan over je dag. ‘Wat zou ervoor nodig zijn’ is ook: je mag even filosoferen. Je wordt niet meteen vastgepind op: ik moet het ook doen. Dan denk je vaak wat creatiever en sluit het beter aan bij je eigen leefsituatie. 

Geef jezelf complimentjes

Niet op letten: ‘Nou heb ik weer niet gesport omdat ik geen tijd had’. Maar vaststellen: ‘Ik heb wel meteen toen ik uit werk kwam de trap genomen in plaats van de lift’. Geef jezelf maar gewoon een schouderklopje. Daarmee zorg je ervoor dat je de volgende keer zin hebt om het weer te doen in plaats van dat je vertrouwen steeds kleiner wordt.

Schakel je omgeving in

Alleen tegen de stroom inzwemmen is lastig volhouden. Verzamel mensen om je heen die samen met jou ‘gezond’ het nieuwe jaar in willen gaan of in elk geval jou supporten om het vol te houden. 

Focus niet op het resultaat

Het is slimmer om de activiteit te zien als een oefening. Mensen denken bij pianospelen ook niet: ‘Ik ga vandaag leren pianospelen, en morgen kan ik het.’ Of: ‘Ik ga vandaag Chinees leren, en morgen spreek ik Chinees.’ Maar gek genoeg denk je daar bij bewegen en sporten wel aan. Terwijl ook dat een oefenproces is waar je de rest van je leven misschien wel plezier van kunt hebben. Als je maar niet denkt: ‘Morgen moet ik het kunnen en overmorgen moet ik al minder wegen.’ Want dat lukt niet. Als je hierop blijft focussen, dan werkt dat demotiverend en is de kans groot dat je stopt met trainen. Dan ben je weer terug bij af. Het oefenen is deel van het proces. Daar blijf je misschien wel voor altijd mee bezig. 

Hulp nodig? Wij helpen jou!

Heb je hulp nodig om in beweging te komen, sportdoelstellingen te behalen, van je blessure af te komen, je naar een hoger niveau te tillen en je te voorzien van advies en tips? Dan ben je bij Zin van bewegen aan het juiste adres!

 

  • Wat is manuele therapie?

    Wat is manuele therapie?

    Manuele therapie is een specialisatie die wordt toegepast om klachten aan de wervelkolom en gewrichten te behandelen. Onze manueel therap...

    Lees meer
  • Uitgelicht: wintersport ervaring

    Uitgelicht: wintersport ervaring

    Enige tijd geleden ontvingen veel mensen ons gave tijdschrift in de bus.  Vandaag kijken wij alvast een beetje vooruit op de voorjaa...

    Lees meer
Meer nieuws