Bewegen is ook voor kinderen erg belangrijk!

Het is al bijna oktober en daarmee breekt ook de herfst aan. Zijn wij er al klaar voor? Nee eigenlijk niet, maar er is geen ontkomen aan. Het gevaar van dit jaargetijde is dat er teveel tijd in huis achter de buis wordt besteed. Dit geldt niet alleen voor ons volwassenen, maar ook voor onze kinderen.

De Nederlandse Sportraad, de Onderwijsraad en de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving raden aan om kinderen meer te laten bewegen. In de zomer lijkt dit automatisch te gebeuren. Echter in de donkere maanden kijken veel kinderen (teveel) televisie, spelen te lang met de smartphone/tablet, bewegen te weinig op school en spelen minder buiten. Waarom is bewegen nou zo belangrijk voor kinderen? En hoe kun je dit gemakkelijker inpassen in de dagelijkse routine? Daar helpt onze kinderfysiotherapeute Karin Alderlieste je graag mee op weg.

Gezondheid
Volgens de beweegnorm zouden kinderen dagelijks twee keer een half uur intensief bezig moeten zijn met bewegen, zoals bijvoorbeeld buiten spelen, wandelen, fietsen of zwemmen. Door kinderen voldoende te laten bewegen wordt de kans op gezondheidsproblemen, zoals vermoeidheid, overgewicht, diabetes, depressie en het risico op hart- en vaatziekten verminderd.

Voordelen bewegen
Naast de gezondheid van je kind zitten er nog veel meer voordelen aan voldoende bewegen. Kinderen kunnen beter leren wanneer ze af en toe bewegen. Daarnaast verbetert voldoende beweging het motoriek, coördinatie en reactievermogen. Ook leren kinderen beter met elkaar omgaan en krijgen kinderen meer zelfvertrouwen door te bewegen.

Tips om kinderen meer te laten bewegen
Nu de voordelen van het voldoende laten bewegen van kinderen zijn benoemd is het alleen nog een kwestie van het in de praktijk brengen. Hier volgen enkele tips:

  • Laat je kinderen een maximum aantal uur per dag achter de smartphone/tablet/televisie/computer zitten.

  • Motiveer je kinderen om meer buiten te gaan spelen.

  • Laat je kinderen op de fiets of lopend naar school gaan.

  • Ga als gezin meer bewegen (in het weekend) door bijvoorbeeld samen te gaan wandelen, zwemmen of fietsen.

  • Schrijf je kinderen in bij een sportvereniging.

Kom je er zelf niet uit en kun je wel wat hulp gebruiken? Bij ons in de praktijk helpen wij je graag verder!

Bronnen:

https://nos.nl/artikel/2249731-advies-laat-kinderen-extra-bewegen-op-school.html

https://www.timtakken.nl/blog-actueel/waarom-is-bewegen-goed/

https://www.gezondheidsnet.nl/wat-eten-we-vandaag/kinderen-moeten-meer-bewegen-tijdens-school

 

  • Fysiotherapie bij een peesontsteking

    Fysiotherapie bij een peesontsteking

    Een peesontsteking is een pijnlijke en hardnekkige blessure aan de pees. De pees is een soort bandje dat de spieren met een bot verbindt....

    Lees meer
  • Tips om gezond het nieuwe jaar in te gaan

    Tips om gezond het nieuwe jaar in te gaan

    Gezond het nieuwe jaar ingaan? Vaak genoeg gebeurt het dat de sportscholen in januari overvol zitten en dan ook alleen in januari. Goede ...

    Lees meer
Meer nieuws